راهنمای نهایی عکاسی خیابانی – قسمت هشتم

نوشته: جیمز ماهر

ترجمه: دانیال عزیزی

حالات و حرکات صورت
هنگام عکاسی از مردم، راه رفتن در خیابان و یا ایستادن در جایی، کافی نیست. برای اینکه بتوانید عکس خود را به سطح بالاتری برسانید، آن فرد نیاز به یک حالت قوی در چهره و یا یک ژست منحصربفرد در بدن خود دارد. ما به عنوان انسان، احساسات دیگران را از طریق چهره آنها احساس می کنیم. وقتی عکاسی می کنید، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید، توجه به چشم افراد و حالتی است که نشان می دهند. همچنین می توانید نکات ظریفی را در حالات بدن فرد، دست ها و پاهای او مشاهده کنید.

عیب و نقص
زیبایی عکاسی خیابانی در این است که غالباً ناقص است. نیازی نیست که از هر طریق سعی کنید یک عکس عالی و کامل بگیرید. نویز زیاد، یک عکس کج، سوژه ای که نیمی از آن دیده می شود، یا نور ناقص، همه نمونه هایی است از آنچه که می تواند یک عکس را واقعی جلوه دهد. در حالیکه هر یک از این موارد توانایی خراب کردن یک عکس را دارند، اما گاهی اوقات آنها می توانند فقط به اندازه کافی، استفاده شوند و آن را مانند یک لحظه طبیعی جلوه دهند. بنابراین در حالیکه شما همیشه باید تسلط فنی داشته باشید، بدانید که نواقص می تواند سودمند و حتی لازم باشد.

فوکوس منطقه ای
یادگیری فوکوس منطقه ای بسیار ساده است، تسلط بر آن نسبتاً دشوار است و توضیح آن، به صورت کتبی، عذاب آور می باشد ( فقط باید به کسی نشان داد که چگونه این کار را انجام دهد ). اساساً، فوکوس منطقه ای، استراتژی خاموش کردن فوکوس خودکار و استفاده از فوکوس دستی است. هنگامی که به خوبی انجام شود، به شما امکان می دهد تا در شرایط مختلف، عکس های واضح تری بگیرید.

هدف این است که فوکوس دوربین خود را از قبل تنظیم کنید و در فاصله مشخصی قرار دهید. من به طور معمول فاصله ای بین 2.5 تا 3 متر را انتخاب می کنم، که معمول ترین مسافتی است که دوست دارم سوژه هایم را ثبت کنم. سپس، وقتی سوژه ها وارد محدوده فوکوس شما شدند، می توانید بدون نیاز به تمرکز و صرف وقت برای فوکوس، روی شاتر کلیک کنید. کسری از ثانیه که موجب صرفه جویی در زمان می شود، و آزادی خاطری که این امکان را می دهد، شما مسیر طولانی تری را طی کنید.

من معمولاً فقط در فواصل لنز 35 میلیمتری و وایدتر فوکوس می کنم، اگرچه بعضی اوقات در روزهای روشن، با 50 میلیمتری نیز کار می کنم. دلیل این امر این است که هرچه بیشتر زوم کنید، باید دقت بیشتری در مورد فوکوس خود داشته باشید تا موضوع شارپ شود. فوکوس منطقه ای در لنزهای بیش از 50 میلیمتری بسیار سخت است.

فوکوس منطقه ای در ابتدا بسیار آسان، پیچیده می شود. اگر فاصله را به درستی اندازه گیری نکردید، می توانید به راحتی تمام فوکوس را از دست دهید. شروع کردن در تابش نور آفتاب بسیار آسان تر است، زیرا با فاصله کانونی 35 میلیمتر یا وایدتر و دیافراگم 11 تا 16، عمق بسیار زیادی وجود خواهد داشت. بنابراین اگر کمی فوکوس خود را از دست دادید، سوژه های مهم شما همچنان شارپ خواهند بود.

Leave a Comment